14ves a vis Est 2016

Gorthugher da, ha dynnargh dhe dhyllans a’n seythen ma ‘An Nowodhow’ war BBC Radyo Kernow.

Good evening, and welcome to this week’s edition of ‘An Nowodhow’ on BBC Radio Cornwall.

Yn kynsa rann an seythun, yth esa tan kowrek dhe gresen eylgelghyans rag bondennow dhe Lannudhno. Y tybir an tan dhe dhalleth a-dro dhe eth eur gorthugherweyth, dy’Lun. Ev a besya leski dres an nos oll ha dres an dedhyow a sewyas.

Dhe ughboynt an tansys, yth esa moy es deg tangasor ha tri ugens ow patalyas orth an flammow. Res o dri nebes tangasoryon dhyworth Dewnens rag skoodhya aga howethysi gernewek. Degys veu fordh dremen Heyl ha gorsav hyns horn Lannudhno. Y hyllys gweles mog an tan a belder a ugens mildir.

Y feu an fordh dremen dasigerys myttinweyth dy’Meurth, mes gorsav Lannudhno a worta degys. Nyns esa trenow vyth owth oberi yntra Pennsans ha Truru bys androweyth dy’Mergher.

In the first part of the week, there was a huge fire at a tyre recycling centre in St Erth. It is thought that the fire started at about 8 o’clock on Monday evening. It continued to burn throughout the night and the following days.

At the height of the blaze, more than 70 firefighters were battling the flames. It was necessary to bring some firefighters from Devon to support their Cornish colleagues. The Hayle bypass and St Erth railway station were closed. Smoke from the fire could be seen from a distance of twenty miles.

The bypass was re-opened on Tuesday morning, but St Erth station remained closed. There were were no trains operating between Penzance and Truro until Wednesday afternoon.

Herwydh sawysi, feusik yw peswar den dhe vos hwath yn fyw, wosa aga skath dhe vos beudhys gans mordon vras ogas dhe Enys Skaw, dy’Sul eus passyes.

Onan a veu tewlys y’n mor ha tri ferson aral bos skubys war garygi, le may hworwedhens i shyndys hag yn ahwer.

Andy Howell, kapten an skath blesour leel, Osprey hy hanow, a dennas onan dhyworth an dowr. Yth esa Mester Howell ow kemeres bagas a havysi dhe weles godhviles morek. Y drethysi a’n gweresas ow kavos an goliesik y’n dowr.

Mester Howell a leveris: “My a welas an vordon gowrek ma ow nesa, kepar ha mordon vras mordardha. Yth esa den ynni poran hag ev a slynkyas war-nans, ow tiyskynna enep anedhi.

“Ni a welas tri ferson war an kerrek. Ni a’s nesas, mes res o dhyn bos hwar, heb mar. Ena ni a aspias nebonan aral y’n mor. Yth esa ev ow karma ‘Harow!’ hag ‘Yth esov vy ow kodha yn kosk.’ Ytho, y tybis vy, ‘Y kodh dhyn mos hag y gerghes.’”

Skath-sawya Bluwvaria a besis an withysi alsyow a dhanvon askell dro, hag a gemeras an peswar fethesik dhe glavji Truru.

Gwrians kolonnek Mester Howell re beu gormelys gans Fondyans Skath Sawya Kenedhlek Riel.

According to rescuers, four people are lucky to be still alive, after their boat was swamped by a huge wave close to Tresco last Sunday.

One person was thrown into the sea and three others were swept on to rocks, where they lay injured and distressed.

Andy Howell, the captain of the local pleasure boat Osprey, pulled one person from the water. Mr Howell was taking a group of holidaymakers to see marine wildlife. His passengers helped him to spot the casualty in the water.

Mr Howell said: “I saw this giant wave approaching, like a big surfing wave. There was a man right in it and he slid downwards, going down the face of it.

“We saw three people on the rocks. We approached them, but we had to be careful, of course. Then we spotted someone else in the sea. He was shouting ‘Help!’ and ‘I’m falling asleep.’ So I thought, ‘ We have to go and get him.’”

The St Mary’s lifeboat requested the coastguard to send a helicopter, which took the four victims to Truro hospital.

Mr Howell’s brave action has been praised by the RNLI.

Havysi dhe Borthia re beu gwarnyes y tal dhedha goheles reunyon goodh, awos bernyow y hallsa onan a’n godhviles ma “gorra dhe-ves bregh a flogh”.

An niver a dus a neuv gans reunyon re gressyas dres bledhynnyow a-dhiwedhes, herwydh mester an porth Steve Bassett.

Lemmyn, ev re dhrehevis arwodhyow gwarnyans a-dro dhe’n porth.

Unn konnyk a leveris y hyll reunyon gorow nerthek bos tiredhel dres eghen, hag y hwra reunyon benow gwitha aga yowynkes, mar omklewons godrosys.

Gill Bell, dhyworth Kowethas Withans Morek Kembrek, a leveris: “Ny assewgh hwi fleghes dhe neshe ki gwyls. Ytho, prag y’ga gassewgh dhe neshe reun?

“Kepar ha fleghes vyghan yw reunyon: i a wra gorra neppyth y’ga ganow.”

Holidaymakers in St Ives have been warned to avoid wild seals, amid concerns that one of these wild animals could “take off a child’s arm”.

The number of people who swim with seals has increased during recent years, according to harbour master Steve Bassett.

Now he has put up warning signs around the harbour.

One expert said that powerful male seals could be extremely territorial, and female seals will protect their young, if they feel threatened.

Gill Bell, from the Welsh Marine Conservation Society, said: “You wouldn’t allow children to approach a wild dog. So why would you allow them to approach a seal?

“Seals are like young children: they will put anything in their mouths.”

Moy es deg mil den re sinas an petisyon warlinen hag a bys an governans a dhaskor arghasans a-barth an yeth kernewek. Hemm a styr y fydh res dhe’n governans gorthebi dhe’n petisyon.

(Arghasans governansek a’n yeth a veu tennys yn-mes mis Ebrel hevlena.)

More than 10,000 people have signed the online petition asking the government to restore funding for the Cornish language. This means that the government will have to respond to the petition.

(Government funding of the language was withdrawn in April this year.)

Yth esowgh hwi ow koslowes orth ‘An Nowodhow’ war BBC Radyo Kernow. An dowlen an seythen ma a veu skrifys genev vy, John Prowse. Bys dy’Sul nessa, nos da dhywgh hwi oll.

You are listening to ‘An Nowodhow’ on BBC Radio Cornwall. This week’s programme was written by myself, John Prowse. Until next Sunday, good night to you all.